Wednesday, May 8, 2019

CARA MENULIS GELARAN DOKTOR YG BETUL?




CARA MENULIS GELARAN DOKTOR YG BETUL? 


  1. Bila seseorang mendapat Ijazah Doktor Falsafah ataupun Doctor of Philosophy (PhD), mereka layak dipanggil sebagai 'doktor' dalam perbualan ataupun ucapan rasmi. Sama seperti doktor perubatan, doktor pergigian dan juga doktor haiwan. Walaubagaimanapun, cara penggunaan gelaran 'doktor' ini berbeza jika dalam bentuk penulisan. \
  2. Dalam penulisan, gelaran "Dr." dan "PhD" tidak boleh disamakan atau ditukarganti. KENAL PASTI JENIS DOKTOR Jika kita mahu menulis nama seseorang dengan gelaran yang betul. Langkah pertama, kenalpasti dulu jenis doktor mereka. Doktor Perubatan, Doktor Gigi ataupun Doktor Haiwan memang dipanggil sebagai doktor tetapi berbeza dengan doktor akademik yang mendapat Ijazah Doktor Falsafah (PhD). 
  3. Selain PhD, ada beberapa jenis Ijazah Kedoktoran yang lain seperti Doctor of Education (EdD) dan Doctor of Psychology (PsyD) dan banyak lagi. Gelaran yang sesuai sepatutnya digunakan merujuk kepada jenis Ijazah Kedoktoran dan tidak boleh ditukarganti. Hanya mereka yang mendapat Ijazah Doktor Falsafah sahaja yang dipanggil atau digelar PhD. LETAKKAN GELARAN DR. YG SESUAI Kita boleh letakkan atau tuliskan gelaran "Dr." sebelum nama seseorang yang merupakan doktor perubatan, doktor pergigian ataupun doktor haiwan. 
  4.  Contohnya: Dr. Azizan Othman (jika beliau adalah seorang doktor perubatan/gigi/haiwan). Gelaran "doktor' ditulis dalam bentuk singkatan "Dr." jika diletakkan sebelum nama seseorang. Salah jika kita tulis sebagai "Doktor Azizan Othman". Gelaran doktor juga tidak sepatutnya ditulis bersama atau digabungkan dengan gelaran lain. Contohnya, jangan sesekali menulis "Dr. Azizan Othman, PhD" walaupun beliau merupakan seorang doktor perubatan dan juga mempunyai Ijazah Doktor Falsafah. Pilih dan gunakan hanya satu gelaran. Jangan gunakan gelaran "Dr." dalam penulisan apabila merujuk kepada seseorang yang merupakan doktor akademik (doktor falasafah). LETAKKAN KOMA SEBELUM PhD Jika kita merujuk kepada pemegang Ijazah Doktor Falsafah. Kita perlu menulis nama mereka, letakkan tanda koma kemudian diikuti dengan gelaran "PhD". Contohnya: Azizan Othman, PhD. Jangan gabungkan gelaran "PhD" dengan gelaran-gelaran lain meskipun individu tersebut layak menggunakan gelaran lain. 
  5. Sebagai contoh walaupun individu tersebut merupakan seorang doktor perubatan dan juga mempunyai PhD, jangan sesekali menulis nama mereka sebagai "Dr. Siti Asmat, PhD". Pilih satu gelaran sahaja. Jangan gunakan gelaran "PhD" apabila merujuk kepada sesorang yang tidak mempunyai Ijazah Doktor Falsafah. Kesimpulannya, kita sebenarnya tersilap apabila meletakkan gelaran "Dr." sebelum nama pemegang Ijazah Kedoktoran. Pemegang Ijazah Doktor Falsafah dipanggil sebagai "Doktor" hanya dalam ucapan atau perbualan rasmi sahaja tetapi dalam bentuk penulisan gelaran Doktor Falsafah tidak ditulis sebagai "Dr." sebelum pangkal nama sebaliknnya ditulis sebagai "PhD" selepas nama mereka. Jika seorang jururawat telah mendapatkan PhD in Nursing (Doktor Falsafah dalam bidang kejururawatan), mereka boleh dipanggil sebagai Doktor walaupun sebenarnya adalah seorang jururawat. 
  6. Tetapi dalam bentuk penulisan, gelaran "Dr." sepatutnya tidak digunakan sebaliknya ditulis sebagai "PhD". Jika seorang Ahli Farmasi pula mendapatkan Ijazah Doktor Falsafah contohnya PhD in Drug Policy ataupun PhD in Pharmacology, mereka boleh dipanggil sebagai "doktor' walaupun sebenarnya ahli farmasi. Tetapi dalam bentuk penulisan, gelaran "Dr." tidak sepatutnya digunakan untuk Ahli Farmasi yang merupakan pemegang Doktor Falsafah sebaliknya ditulis sebagai PhD selepas nama mereka. ADAKAH GELARAN DOKTOR INI DIKAWAL? Di Malaysia, hanya gelaran Doktor Perubatan sahaja yang dikawal penggunaannya di bawah Akta Perubatan 1971 (Medical Act 1971). Hanya mereka yang berdaftar dengan Malaysia Medical Council (MMC) sahaja yang boleh menggunakan gelaran Doktor Perubatan. Di bawah akta ini, gelaran "Dr." boleh ditarik, dibatalkan atau digantung jika seseorang doktor didapati bersalah melanggar etika perubatan, peraturan, undang-undang ataupun menyalahgunakan gelaran "Dr." meraka. 


Sumber rujukan : Walden University; What are the Different Types of Doctoral Degrees; Capital Community College Foundation: Titles Before Names Saint Anselm College: Names & Titles